Thursday, March 5, 2015

Kejutkan aku bila March berakhir

terkadang aku mula berfikir , apakah ini cerita untuk March kali ini ?? sepatutnya setiap March adalah bulan yang paling aku tunggu.. tapi entah kenapa March dari tahun sebelumnya sehinggalah tahun ini seakan langsung tidak mahu aku nikmati.. Kesibukan kerja dan juga segala hal yang menyesakkan halakah fikrah ini sering menjadi penghalang..

Dan aku tersengih sendiri untuk kesekian kalinya apabila teringat kembali kata-kata Ica.. "cerita kau ni kak dah macam novel.. kalau buat novel boleh kaya aku.. cuba kau fikir kak tajuk apa yang sesuai".. Novel ? ya.. terlalu padat barangkali dengan segala hal yang seakan mimpi dan kisah dongeng.. Seakan tak percaya tapi itulah hakikatnya.. Kau masih anak hingusan wahai adik yang paling menjengkelkan.. Kau cuma bisa tertawa dan mengusik aku dan kemudian kau keluarkan idea2 bodoh untuk menggembirakan aku.. Sungguh aku rindu saat kita tertawa..

Terlalu banyak kenangan disini.. Terlalu banyak yang menyakitkan dan yang menggembirakan.. Entah bila hati ini jadi seperti batu.. Keras.. Tiada rasa.. Tawar.. Hambar.. atau mungkin lebih tepat hati ini telah pun MATI.. Sampai satu tahap aku harus mencari kembali diri aku yang sebenar.. yang dulu.. yang ceria.. yang tidak mengira apa orang kata.. yang tidak mempedulikan hal remeh menjadi penghalang.. yang cuma tahu bergelak ketawa menikmati hari-hari yang singkat.. yang cuma ingin tidur dan melupakan segala hal yang menjengkelkan.. dan bangun keesokan hari nya kembali menikmati hari-hari mendatang tanpa sebarang hal yang mampu merisaukan..

Semuanya berubah.. Aku lebih matang mungkin.. Lebih memikirkan banyak hal sehingga mata ini sukar lelap.. Sehingga aku perlu menelan banyak 'benda' yang membunuh itu untuk berehat seketika , cuma untuk melelapkan mata buat beberapa ketika.. Kalau dulu aku banyak meluah dengan teman2 berharap agar mereka memahami.. Tapi kini , entahla.. aku banyak berdiam.. menyimpan semuanya dihati yang telah mati ini.. tidak lagi berharap ada yang memahami.. tidak lagi mahu berkongsi apa yang terbuku.. cuma aku coretkan sedikit disini.. mungkin aku selesa begini..

Kalau dulu aku sering ingin terlihat menang , terlihat benar dari segala hal.. tapi sekarang , aku lebih banyak berdiam dan membiarkan mereka berkata.. menelan segala tuduhan dan amarah.. menyimpan segalanya dihati mungkin lebih baik... mengiakan setiap tuduhan dan fitnah.. membenarkan segala makian atas kesalahan yang aku lakukan...mungkinkah ini sebuah kematangan ??

# PENAT.. cuma itu
# Kejutkan aku bila March berakhir

No comments:

Post a Comment